Studii de caz CPI Persoane 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180

171. Intretinerea autovehiculului intr-o stare tehnica buna este esentiala pentru siguranta circulatiei si reducerea costurilor de exploatare.

Indicati 3 elemente pe care trebuie sa le aveti in vedere la intretinerea motorului care au implicatii asupra consumului de combustibil si a performantelor motorului?

RASPUNS:

  • Schimbarea la timp a uleiului,
  • verificarea si inlaturarea eventualelor scurgeri,
  • mentinerea bateriei de acumulatoare in parametrii normali,
  • nivelul corespunzator al lichidului de racire al autobuzului,
  • schimbarea filtrelor de combustibil  si lubrifianti

172. Din considerente legate de siguranta circulatiei dar si ca o modalitate usoara si necostisitoare de prelungire a duratei de utilizare a anvelopelor se recomanda verificarea si intretinerea sistematica a acestora.

Indicati 5 verificari care trebuie sa faca parte dintr-o lista de control a anvelopelor.

RASPUNS:

  • Verificarea presiunii „la rece”;
  • eventualele taieturi,
  • umflaturi,
  • deformari;
  • uzura benzii de rulare (minimum 1,6 mm adancimea striurilor).

173. Cu ocazia verificarilor tehnice ati constatat ca presiunea in pneuri este de 7,3 bari.

Presiunea recomandata de catre constructor este de 8 bari.

Ce faceti in acest caz si de ce?

Justificati raspunsul indicand 3 consecinte ale circulatiei cu presiunea de 7,3 bari.

RASPUNS:

Se umfla rotile la presiunea recomandata de 8 bari

Presiunea scazuta duce la:

  • Cresterea semnificativa a consumului de combustibil,
  • cresterea rezistentei de franare,
  • cresterea rezistentei de rulare,
  • uzura prematura a anvelopelor,
  • supraincalzirea  pneurilor,
  • actionare ingreunata a directiei

174. Cu ocazia preluarii autovehiculului constatati ca anvelopele puntii spate prezinta crapaturi pe circumferinta flancului precum si taieturi ale benzii de rulare.

Indicati 2 cauze posibile ale acestor defecte.

RASPUNS:

  • Datorita deteriorarii starii anvelopei in timp,
  • presiunii din pneuri neconforma cu prescrierile fabricantului si datorita unor neglijente in timpul transportului

175. Cu ocazia verificarilor tehnice ati constatat ca presiunea in pneuri este de 8,5 bari.

Presiunea recomandata de catre constructor este de 8 bari.

Ce faceti in acest caz si de ce ?

Justificati raspunsul indicand o consecinta a circulatiei cu presiunea de 8,5 bari asupra uzurii pneurilor.

RASPUNS:

Se reface presiune la 8 bari pentru a se preveni:

  • cresterea semnificativa a consumului de combustibil,
  • cresterea rezistentei la rulare,
  • uzura prematura a anvelopelor,
  • supraincalzirea pneurilor,
  • actionarea ingreunata a directiei

176. Aveti in primire un autobuz 4×2 cu transmisie longitudinala cu care urmeaza sa efectuati o cursa pe ruta Suceava – Vatra Dornei – Bistrita Nasaud in conditii de iarna cu portiuni de drum acoperite cu zapada.

In acest context, indicati trei aspecte pe care trebuie sa le aveti in vedere inainte de plecarea in cursa in ceea ce priveste anvelopele.

RASPUNS:

  • Rotile puntii mortice sa fie echipate cu anvelope de iarna sau echipamente antiderapante omologate;
  • anvelopele de iarna sa fie corect montate privind sensul de rotatie;
  • verificarea adancimii caii benzii de rulare la toate anvelopele,
  • pentru a respecta adancimea minima ceruta de reglementari;
  • sa fie special fabricate pentru sezonul de iarna;
  • verificarea presiunii in pneuri (la rece) si refacerea presiunii la valorile recomandate de constructor

177. In timpul unei curse, observati o incalzire excesiva a anvelopelor puntii spate.

Indicati doua cauze care pot provoca incalzirea excesiva a anvelopelor.

RASPUNS:

  • Rularea in conditii de suprasarcina,
  • rularea cu o presiune maimica decat cea indicata de catre constructor,
  • eventuale frecari care pot conduce la incalzirea pneurilor

178. Aveti de efectuat o deplasare lunga, pe autostrada, intr-o zi caniculara.

Indicati 2 consecinte ale acestor conditii de circulatie asupra pneurilor si ce risc implica consecintele pe care le mentionati.

RASPUNS:

  • Creste presiunea In pneuri supraincalzirea pneurilor.
  • consecinte ce pot conduce la explozia pneului.

179. In calitate de conducator auto acordati o atentie deosebita starii si conditiilor de exploatare a anvelopelor.

Indicati 3 factori care pot cauza explozia unei anvelope pe care trebuie sa-i aveti permanent in vedere.

RASPUNS:

  • Rularea cu presiune scazuta,
  • rularea   cu suprapresiune.
  • supralncarcarea  anvelopelor,
  • rularea  cu viteze ridicate si la temperaturi  exterioare mari,
  • vechime  a anvelopelor,
  • defecte ale anvelopei  care slabesc  sau deterioreaza carcasa acesteia,
  • utilizarea anvelopei dupa ce s-a mers cu pana.

180. Operatorul de transport impune o conduita profesionala exigenta pentru conducatorii auto angajati.

Ce trebuie sa faceti privind comportamentul/modul de viata/alimentatia etc., pentru a va afla intr-o buna forma fizica si mentala inainte de plecarea in cursa?

Indicati 5 factori care contribuie la asigurarea unei forme fizice si mentale bune.

RASPUNS:

  • Alimentatie rationala si echilibrata,
  • evitarea alimentelor prea grase,
  • odihna suficienta, exercitii fizice.
  • nu se consuma alcool, substante halucinogene,
  • droguri,
  • nu se administreaza medicamente care afecteaza capacitatea de conducere